Zanim założysz aptekę internetową

Jeśli chcesz założyć własną aptekę internetową to powinieneś wiedzieć, że w maju 2008 roku Ministerstwo Zdrowia dopuściło wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych wydawanych bez recepty. W tym momencie na rynku aptek zapanowała euforia, a nowe podmioty zaczęły pojawiać się niczym grzyby po deszczu. Wszystko nabrało takiego tempa, że miesięcznie otwierało się nawet po kilka aptek, a w późniejszych latach trend ten znacznie wyhamował, między innymi ze względu na znaczne nasycenie rynku, silną konkurencje oraz nowe przepisy prawne, a wśród nich zakaz reklamy aptek. Pomimo to obecnie wiele aptek tradycyjnych myśli nad założeniem internetowej placówki. Poniżej znajdziesz kilka pożytecznych informacji, które powinieneś poznać, zanim otworzysz własną aptekę internetową.
Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie jak jesteś przygotowany do prowadzenia apteki internetowej, czy posiadasz odpowiedni lokal, personel, doświadczenie logistyczne oraz w obsłudze klienta? Musisz wiedzieć, że prowadzenie sprzedaży wysyłkowej wymaga adaptacji lokalu, odpowiedniego przygotowania personelu, a także opracowania zasad logistycznych. Powinieneś pamiętać, że w aptece będzie musiało powstać dodatkowe pomieszczenie, które będzie służyło do pakowania paczek. Oprócz tego należy także wprowadzić dodatkowe procedury nie tylko w zakresie pakowania towaru, ale również jego zamawiania, odpowiadania na maile, telefony Klientów, rozpatrywania reklamacji i zwrotów towarów, problemów Klientw z dokonaniem płatności, z niedoręczeniem lub niewłaściwym doręczeniem (np. rozbicie butelek z lekami), paczek itp. Wydaje się, że na początku te problemy są znikome, jednak przy większej skali działania, na przykład od kilkudziesięciu paczek dziennie wymaga to dedykowanych osób do obsługi zamówień z Internetu.
Powinieneś także przemyśleć jakie przewagi konkurencyjne zamierzasz eksponować – tutaj większość aptekarzy mówi „mamy niskie ceny”. Jednak jest to jeden z podstawowych błędów, który powoduje, że wojna cenowa z detalu przeniosła się także do Internetu. Oprócz tego Klient kierujący się wyłącznie ceną nie jest Klientem lojalnym, jeśli więc działasz wyłącznie lokalnie to są mniejsze szanse, aby blisko pojawił się duży gracz, który będzie miał znacznie niższe ceny. Musisz pamiętać, że wchodząc do Internetu narażasz się na konkurowanie ze znacznie większymi od siebie podmiotami z całej Polski. Wobec tego powinieneś zastanowić się także nad innymi przewagami konkurencyjnymi. 

Powiązane artykuły

Kontakt
E-mail: kontakt@kaims.pl
O nas

Na naszej stronie znajdziesz ciekawostki i porady o kosmetykach, dzięki którym twoja skóry będzie wyglądać świeżo. Zapraszamy do czytania

Zaprzyjaźnione firmy

internetowa apteka